Eerste festival dag W.C.Handy festival Henderson - Reisverslag uit Evansville, Verenigde Staten van Ton Henk - WaarBenJij.nu Eerste festival dag W.C.Handy festival Henderson - Reisverslag uit Evansville, Verenigde Staten van Ton Henk - WaarBenJij.nu

Eerste festival dag W.C.Handy festival Henderson

Door: BBC3

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Juni 2018 | Verenigde Staten, Evansville

Vandaag naar het Handy Blues en BBQ festival, maar eerst nog de uitslag van de quiz van gisteren. Paul je had het helemaal goed! We vertrouwen erop dat je je het helemaal zonder googelen wist. We beraden ons nog over de prijs. We dachten nog even aan “af te halen in Henderson” maar dat is een beetje flauw natuurlijk. Vandaag is wasdag. Niet ver van het hotel is een laundrey die goede recensies heeft. We doen ons voor als onwetende mannen en de alleraardigste dienstdoende wasvrouw helpt ons graag. Wat voor soort waspoeder, instellen machine, droogtijd etc. Dat gaat bij elkaar een klein uurtje duren. We scheiden netjes de spijkerbroeken, ondergoed en shirts e.d. in drie aparte machines, dan kunnen we ook de juiste temperatuur instellen per machine. Alle machines werken op kwartjes, dus eerst wisselen. Een handvol kwartjes moet genoeg zijn. Om de wachttijd door te brengen hangt er een groot scherm waar tv series uit de jaren 50 worden vertoond. Beter dan niks en best wel leuk. Als de was klaar is nog even netjes opvouwen op de daarvoor bestemde tafels. Klaar, kind kan de was doen! Bij het naar buiten gaan zegt de wasvrouw “you’re experts now!”
Eigenlijk wisten we dat al maar het is fijn van een ander te horen. Eerst de schone was naar het hotel brengen en dan weer op pad. Nu eerst eens een foto van “The Wheels” gemaakt heeft ons al dik 1000 mijl verder gebracht en alleen maar terloops melding van gemaakt. Maar zie foto onze Chevrolet, Malibu met wel een 1500 cc motor, wat voor US maatstaven niets is. Alle auto’s om ons heen moeten we nog steeds tegen opkijken en hebben er nog steeds een gezonde V6 zo niet groter er in staan. Kan hier nog steeds wel uit met een benzine prijs van rond de € 0,80 per liter. Nu eerst maar eens opzoek naar een Pawn shop, de gitaar is wel thuis gelaten maar wordt node gemist, en je weet maar nooit of er nog een “pareltje” te scoren is. Om een pawn te vinden is meestal niet zo veel nodig in sommige gebieden zijn er meer dan banken, zo ook hier. Binnen aangekomen worden we eerst met wat argwaan aangekeken, na de vraag wat we zoeken en we eerst als antwoord gaven “we kijken ff rond” was de argwaan nog niet weggenomen, na een gericht antwoord van “we zoeken een goedkoop gitaartje” waar we over 3 weken weer afscheid van willen nemen, werd er direct een gitarenkenner vrijgemaakt die ons verder hielp. Na wat probeersels, afkeuringen (om de prijs) en handjeklap is er een doorleefde doch goed bespeelbare originele “Stella” gitaar aangeschaft die binnen het budget viel. Kleine meevaller eigenlijk wel want Stella gitaren zijn ook nog wel gewild. Nog even een serieuze shopping mall bezocht waar wat mankerende zaken aangeschaft moesten worden, vanzelf een hapje eten en na 3 kilometer winkel weer terug in de auto naar het hotel. Daar het op dat moment een graad of 35 is maar besloten nog even te wachten (d.m.v. een dutje) en wat later te gaan vertrekken. Tegen 18:00 hrs de boel weer opgestart en een taxi besteld via UBER. Moest eerst een app op de telefoon gezet worden met alle bijbehorende invoer tot en met de creditkaart vanzelf. Hierna is het echt een stukkie van de cake, om een taxi te krijgen, druk op de app, die vraagt waar je naar toe wilt, ziet zelf waar je staat en binnen 2 minuten zitten we in de taxi naar Henderson voor de eerst festival dag alhier. Onze taxi chauffeur Alfred (staat ook in de App) brengt ons in een kwartier naar het festivalterrein waar Dwyane Dopsie het publiek al rollend over podium en grasveld al lekker in de stemming heeft gebracht. Het is een mooi festival terrein, er is echter wel een strikte alcohol policy. Alleen alcohol in de daarvoor aangewezen beer gardens aan de rand van het terrein. Blijkt geen probleem want daar kunnen we zitten en hebben ook nog prachtig zicht op het podium. Tweede act van de avond is Chubby Carrier & the Bayou Swamp Band. Hoewel het lastig is Dwyane Dopsie te overtreffen maakt ook deze band er een mooie show van. Nadat de leider van de band Chubby zijn ding heeft gedaan mogen de andere bandleden ook laten zien wat ze kunnen. Chubby zelf neemt plaats achter de drums, de bassist gaat accordeon spelen, de drummer wordt bassist en zo wisselen ze nog een paar keer van instrument. Kortom deze mannen beheersen elk het hele zydeco instrumentarium. Het programma loopt tegen het einde en we besluiten voor de drukte uit onze taxichauffeur weer te bellen. We hebben afgesproken dat we hem weer zouden bellen maar dan niet via UBER, dat is voor allebei voordeliger. Het is een spraakzame grote baard dragende heavy metal liefhebber. Rammstein staat op, dat is zijn favoriete band, maar ook ACDC en Metallica kan hij wel waarderen. Morgen kan hij wellicht weer van dienst zijn voor ons. Dan gaat het festival programma echt de blues in met 6 acts.

• 16 Juni 2018 - 05:54

Paul:

Was zonder google, hoor … jullie houden het spannend, zo! Klinkt allemaal mooi: reizen, festivalletje, biertje, pizzaatje, dutje … jullie redden het prima zo.

• 16 Juni 2018 - 12:52

Babette:

Leuk! Jullie hebben al een aardige lijst met taxi chauffeurs intussen! Blitse rode bolide hoor, maar waar is de foto van stella? ;)