Austin dag 1 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Ton Henk - WaarBenJij.nu Austin dag 1 - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Ton Henk - WaarBenJij.nu

Austin dag 1

Door: BBC3

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 Juni 2018 | Verenigde Staten, Austin

Zoals gezegd zitten we in Hampton Inn Suites op 5 min lopen van 6th Street. De straat waar het allemaal gebeurt. We gaan op pad voor een middagsessie met wellicht een late lunch. Het is nog vroeg voor live muziek maar het is wel voetbal tijd! In B.D. Riley’s Irish Pub wordt naar Engeland-België gekeken. Tot nu toe hebben het voetbal redelijk kunnen volgen en zijn we inmiddels ook op de hoogte van het debacle van onze oosterburen. Misschien toch beter niet meedoen dan op een dergelijke manier de aftocht te moeten blazen. Onze support gaat nu toch naar onze zuiderburen. Onder het genot van een Ierse Smithwicks zien we de Belgen, hoewel ze in de tweede helft zwaar onder druk kwamen, gelukkig toch nog winnen. De Pub-food hier was overigens van excellente kwaliteit. De fish and chips (zeg maar twee grote stukken mooie kabeljouw en frieten erbij zoals de Vlamingen dat doen) is zelfs verkozen tot beste pub food van 6th street. Na dit goede begin doorgewandeld naar de “Friends bar” waar een live band begint. Blijkt een goede keus. In Austin is Blues nog Blues en is e.e.a. nog niet zo ten prooi gevallen aan de modernisering van de stijl zoals bv. in Chicago. In het noorden vaak teveel stankafsluiters (red.: saxofoons) en funk en glitter. Wij houden van een nette bezetting van drums, gitaar, smoelschuifje (red.: mondharmonica), degelijke bas en graag ook toetsen (Hammond bv.) er bij als het kan. In de pauze nog even kennis gemaakt met de bassist van dienst van de Anstones zoals ze zich noemen als ze in deze bezetting spelen. Het feit dat hij Nederland net zoals zoveel Amerikanen verwarde met Denemarken vergeven we hem. Hierna eerst weer even naar het hotel terug voor een kleine rustpauze en wat administratieve werkzaamheden. We worden zoals altijd hartelijk begroet door het personeel achter de desk. Tegen 21.00 uur weer op pad. Na een kleine verkenning belanden we toch weer in de “Friends bar”. Ook nu weer een stel (3) prima muzikanten van excellent niveau. Vooral de jonge drummer valt op en dat alles met slechts 1 snare, 1 kleine tom, 1 base, 1 hihat en 2 bekkens. Basic dus, daar houden we van. Ze begeleiden een zangeres die naar haar eigen zeggen, haar geluk in Austin is gaan zoeken en pas zeer recentelijk tegen deze 3 muzikanten was aangelopen. Inmiddels begint het eigen repertoire van de zangeres de overhand te krijgen dus tijd voor ons om nog een rondje 6th Street te doen. Opvallend is dat deze straat s ’avonds volledig wordt afgesloten voor auto’s en dat alle aanwezige auto’s moeten worden verwijderd op straffe van wegslepen. Een politiewagen rijdt rond en waarschuwt een paar keer en vervolgens worden alle nog aanwezige auto’s opgeladen en afgevoerd. Resultaat is een mooie, brede lege straat waar vrij over gewandeld kan worden. Een groot verschil met Nashville waar alle verkeer gewoon door mag blijven rijden. Inmiddels is het tegen twaalven en wandelen we weer richting hotel. Eigenlijk nog wel trek in een snack! Het is toch alweer een uur of 8 geleden dat we wat gegeten hebben en we willen niet midden in de nacht met een knorrende maag wakker worden. Misschien is er in de buurt van het hotel nog wat te scoren. Jawel, er is nog een Market open in de straat naast het hotel, hoera 24 uurs economie. Ze hebben verpakte sandwiches net als bij ons bij de benzinepomp. Bruin brood met turkey, sla en tomaat e.d. Niet eens zo ongezond eigenlijk. Er is een bankje voor de market waar we op het gemak onze broodjes opeten. Toch weer voldaan naar bed.

• 30 Juni 2018 - 07:52

Paul: